Vilken mångfald, Lindex?

Jag stötte på Lindex nya reklamkampanj under dagen. Konceptet är enkelt, de har internrekryterat bland sin personal och valt ut fem av sina egna anställda som ska få agera fotomodeller i deras nya kampanj. Egentligen inte så jättekonstigt.

Det som jag hakar upp mig på är att Lindex själva (representerade av Kaisa Lyckdal som är deras ”press relations manager”) säger att de valt ut modellerna för att fira mångfalden hos kvinnor. Lite ironiskt med tanke på att de fem kvinnorna är slanka, vita kvinnor. Inte direkt mycket mångfald där, tycker jag. Kaisa går lite kräftgång när detta påpekas och säger att man valt ut dem med deras ”personlighet” som första kriterium och försöker sedan skylla ifrån sig genom att säga att man varit begränsad till just de anställda som sökt till detta projekt.

Trist. Det finns ingen mångfald i fem vita, slanka kvinnor som alla ser ut att vara i ungefär samma storlek. Å andra sidan är min upplevelse av Lindex varandes ett rätt rejält hycklande företag som firar kvinnor och får dem att må bra – så länge de ingår i en snävt idealiserad skara vad gäller form och färg. Detta understryker bara min uppfattning att företag som riktar sig till kvinnor är mer intresserade av att behålla sina kunder i ett tillstånd av självförakt då det är lättare att tjäna pengar på osäkra människor.

Detta är vad Lindex anser är "mångfald".

Detta är vad Lindex anser är ”mångfald”.

Läs även dessa inlägg:

2 reaktion på “Vilken mångfald, Lindex?

Skriv en kommentar!