Tips för distansförhållandet

Jag och Blanka har i mer än tre år haft ett distansförhållande. Inte så jättelång distans som att bo i olika länder, men tillräckligt långt för att inte kunna träffas precis när som helst.

Under dessa tre år har vi utvecklat olika saker som hjälper oss att hålla igång förhållandet och kärleken. Saker som underlättar, som gör att avståndet känns mindre och som hjälper oss att må bra. Vi tänkte dela med oss av dessa saker i förhoppningen att kanske nån annan som har distansförhållanden också får hjälp att hantera det.

1. Kommunikation. Det är jätteviktigt att prata med varandra. Jag och Blanka pratar varje dag, oftast över SMS men vi ringer när vi känner att vi vill eller behöver. Det är allt från snabba SMS där vi säger att vi älskar varandra till att ha telefonsamtal, ha dejter på Skype och att ringa och säga gonatt till varandra. När vi pratar med varandra känner vi oss delaktiga i varandras liv, vi delar tankar, vardag, händelser. När vi mår dåligt stöttar vi varandra och lyssnar.

2. Nedräkning till nästa gång ni ses. Det är kritiskt för mig och Blanka, om vi inte vet nästa datum då vi ses mår vi sämre. När vi inte har ett datum att räkna ner till blir vi osäkra, neurotiska och ängsliga. Ett datum att längta till, räkna ner till och drömma om är viktigt att ha.

3. Resebudget. Att resa är inte gratis och vi försöker dela på kostnaderna för mina och hennes resor. Vi är glada och tacksamma att vi har den lyxen att kunna resa till varandra och mötas minst en gång i månaden. Ibland kan vi ordna våra scheman så att det blir oftare, men resorna kostar fortfarande pengar. Om du inte har så mycket pengar, starta en budget och spara för resorna. Långa avstånd är dyrare att resa än kortare.

4. Vardag. Vi upplever att det är viktigt att vara en del av varandras vardag. Det är lätt att tiden man har tillsammans blir ”fest” då man bara gör roliga saker eller äter dyr mat men det är viktigt (för oss iaf) att vara en del av vardagen. Att dela vardagssysslor som disken, att ta en kort promenad tillsammans, gå och handla. Såna saker får ”festen” att bli bättre och mer balanserad. Om det bara blir fest är det lätt att glömma bort att man delar liv tillsammans och det blir svårare att hantera tiden isär när man inte känner ”fest” i kroppen.

5. Nya sätt att ha sex. När man har distansförhållande och inte kan träffas och knulla precis när man vill får man ha sex på nya sätt. Man får bli väldigt bra på cybersex, telesex och skype-sex förutom det fysiska sexet. Man måste lära sig använda sina ord och man måste kunna vara ärlig och öppen med vad man blir kåt av. Det går inte att ligga och mumla suddiga saker i telefon, tala om för din partner vad du går igång på. Använd dina ord i telefonen, på nätet och skype. Skype kan man visa saker på, sin kuk eller fitta men det är fortfarande orden som står för upphetsningen. Var inte blyg och skäms inte för dina drifter. En krydda är också att skicka sexiga bilder antingen på sig själv, saker man vill göra eller på fina sexiga bilder som man gillar. Jag och Blanka gör alla tre saker men i olika perioder beroende på vad vi tänder på. Vi delar det som tänder oss och har jättebra sex via skype eller telefon som en komplettering till vårt fysiska sex.

6. Synka efter tid isär. Bland det första jag och Blanka gör när vi möts igen är att synka. Det är vårt sätt att låta kropparna och sinnena hitta in hos varandra igen efter veckor isär. Vi har en viss rutin men oftast brukar det vara att vi klär av oss nakna, kryper ihop och låter allting falla på plats. Ofta har vi sex för att ordna synken men ibland känns det bättre att bara låta det gå lite långsammare. Det här funkar för oss och är nåt vi behöver men kanske funkar du och din partner annorlunda.

7. Ta konflikterna. Det är möjligt när man inte ses varje dag att man faller in i ett artigt mönster. Jag och Blanka har i olika omgångar drabbats av det. Istället för att ta konflikten och lösa problemet har vi blivit artiga. Istället för att fråga om varandras liv och eventuella andra människor i dessa liv har vi undvikit det. Istället för att bli arga och äga våra känslor har vi tryckt undan dem. Det skapar tomhet och får relationen att fastna i friläge vilket i sin tur stagnerar känslorna och göder frustration. Det är mycket bättre att möta konflikten och tillåta sig att bli arg, ledsen eller osäker. Då kan man tillsammans avsätta tid för att lösa det och tillsammans jobba sig ut ur en syrefattig del av relationen.

Läs även dessa inlägg:

En reaktion på “Tips för distansförhållandet

Skriv en kommentar!