Sexualiseringen i media och reklam

Det är ingen slump att jag frågar där till höger om det är för mycket sex i media och reklam. För det är nåt jag ofta undrar över, om det är för mycket billiga knep med sex för att sälja diverse saker.

Missförstå mig rätt. Jag är liberalt inställd till sex och jag tycker att man ska diskutera det öppet och fritt. Samtidigt är jag fundersam över hur man använder det. Det finns en viss typ av tidskrifter som gärna använder sex i sina rubriker, på sina löpsedlar, på sina omslag. De säger själva att det inte är för att sälja sin tidning, utan för att det är ett sätt att hjälpa sina läsare och att öppet diskutera ett ämne som annars kan ses som kontroversiellt.

Personligen tycker jag att den åsikten är skitsnack. Tidningar använder sexuella anspelningar för att man ska köpa deras smörja, ingenting annat. Att säga nåt annat är helt enkelt bara för att försöka göra det mer propert och försöka framstå som att man har en hög klass.

Samtidigt undrar jag om jag överreagerar kring sånt här. Är jag för känslig? Är jag för observant? Är jag för fundersam och är jag för kritisk till min omgivning?

Men, icke desto mindre är det ett ämne som aldrig tar slut. Finns det för mycket sex i media?

Jag är helt och hållet för att man öppet pratar sex med sina vänner, sin familj, att man rådgör sina barn och lär dem sunda värderingar. Men jag är också av åsikten att sunda värderingar inom sex och samlevnad i princip aldrig kommer från massmedia eller reklam. Tvärtom har jag mina funderingar om att det är en gravt skadlig bild av sexualitet och samlevnad som massmedia och reklam lär ut. Sminkreklam, reklam för hudkrämer, blaskor som har en massa ”så här gör du för att bli mer attraktiv”-tips och annan smörja. Allt det verkar mer och mer användas i kombination med sexuella anspelningar för att hålla oss i en trygg osäkerhet där vi fortsätter köpa krämer, medel, smink och tidningar som vi egentligen inte behöver.

Det är lätt att bli påverkad av dessa saker också, för vi bombarderas konstant av dem. jag anser inte mig själv vara nån speciellt vacker man, även om jag vet att jag har en del fördelaktiga kvalitéer i mitt utseende. Men jag är den jag är, och jag vet att min finaste tillgång är den jag är, inte hur jag ser ut.

Ändå är det inte så lätt att motstå de budskap som man får så fort man slår på dumburken. Nu har ju t.o.m. den här galenskapen med miljarder olika krämer och behandlingar för att vara ”vacker” börjat sprida sig till männen. Nu ser vi Patrick Dempsey som talar om för alla oss män hur bra den senaste krämen från ett företag med franskt klingande namn är, för nu kan han RAKA SIG VARJE DAG medan nån supermodell smeker hans släta kind och beundrar hur duktig han är.

En del reklamer är mer tydliga i sin sexualisering. Jag minns en reklam för (tror jag) Fructis som hade en naken kvinna som duschade under ett vattenfall. Strategiskt placerade blommor dolde hennes behag, men ändå var det en djup sexualitet i reklamfilmen.

När jag kikar på undersökningen till höger säger en majoritet av er att ni inte störs av det. En sak som jag märkt med mig själv är att jag är så van vid sex i reklam och media att jag aldrig riktigt tänker på det. Det har för mig blivit lika vanligt i det dagliga bruset som min grannes aningen för entusiastiska hund som emellanåt skäller i trapphuset – jag tänker inte på det för det är så vanligt förekommande. Nästan reflexmässigt ignorerar man det, utan att tänka på det, än mindre fundera på varför man reflexmässigt ignorerar det.

Jag gillar sex. Jag gillar porr. Jag gillar nakna kvinnor. Men jag börjar undra över om den här utvecklingen med alltmer sex i media och reklam är nånting bra, eller om det förtar magin med nånting som är riktigt magiskt bara för att sälja rakgel eller hudkräm eller tidningar.

Läs även dessa inlägg:

6 reaktion på “Sexualiseringen i media och reklam

  1. Baby

    Jag tycker det är fel slags ”sex” i madia, jag skulle absolut inte ha något emot naket men jag vill inte ha perfekta underklädesmodeller som åmar runt i reklam och övrigt, jag vill ha riktiga människor med mer humor.

    Svara
  2. Petter

    Jag får hålla med Baby, det handlar så mycket om vilken sorts ”sex” och vilken sorts nakenhet det är som visas.
    Det handlar ju mer om att det är ett sjukligt kroppsideal som uppvisas och inte så mycket att dom kropparna ibland är avklädda och/eller sexualiserade.

    Det kan ju lätt jämföras med porren. Den klassiska porren med silikon och skit tycker nog varken du eller jag om, men det betyder ju inte att porr är dåligt?

    Nej fram för mer naket och sexigt i folks vardag. men då ska det också vara vanligt folk som visas!

    Svara
  3. klumpesnusk Inläggsförfattare

    Instämmer med er båda. En sund framställning av sex och sexualitet hade inte stört mig alls, men det är ju så – den är inte sund. Synen på sex i media och reklam bygger ju på att skapa osäkerhet (ofta i kombination med en stor nypa hyckleri och nymoralism) för att sälja sin produkt. Effektivt sammanfattat så säger ju all reklam ”du duger inte som du är, men köp våran produkt så kanske det ordnar sig!”

    Porr är om möjligt ännu värre, åtminstone den massproducerade McPorren som jag ofta tjatar om. Där är alla män vältränade och har gigantiska kukar, och kvinnorna är så långt ifrån verkligheten som kirurgi och ingrepp kan skapa.

    Svara
  4. Prpf

    Jag måste erkänna att det tar bort en hel del av det där magiska. Det blir för kliniskt kallt.
    Läste en fråga i en sexspalt i en av våra stora kvällstidningar. Kontentan var att tjejen inte blev våt.
    Mellan raderna förstod jag att: a) hon fick inte tid att bli uppvärmd ordentligt, b) hon verkade inte egentligen tända på sin kille.
    Poängen gick ut på att hon skulle bli ”konstgjort kåt”. För svaret hon fick var, glidmedel och så vidare.. Inte ett ord om att hon ska försöka stimulera hjärnan först, för att få ett fysiskt resultat.

    Sex har blivit ”degraderat” till något som är enbart fysiskt..hur det än är så fungerar ju (oftast) tjejer som så att kåtheten börjar i skallen..missförstå mig rätt här…
    Hörde ett citat i en film en gång: kvinnor är som ugnar, det tar 20 minuter för oss att bli varma, men när vi väl är heta, så är vi det läääänge! ;o)

    Svara
    1. klumpesnusk Inläggsförfattare

      I min mening börjar all kåthet i huvudet.

      Jag har också funderat mycket på att sexrådgivning inom media idag verkar vilja ignorera det och istället för att behandla rotorsaken så behandlar man symptomet. Känns lite bakvänt, men å andra sidan kan man ju inte brodera ut så mycket när man har begränsade spaltmeter i tidningen och då måste snabbt och effektivt hitta en ”lösning” på problemet.

      Svara
  5. Prpf

    Exakt, man går på symptomet istället för orsaken..! Men å andra sidan, så är det ju överhuvudtaget i samhället numer. Är du deppig, får du lyckopiller istället. Är du stressad så du inte kan sova, så kan du ta sömntablett…usch, stackars människor som inte inser att dom kan lösa grundproblemet istället för att knapra kemikalier.

    Spaltmetrarna i tidningen kan nog rymma klokare svar..

    Svara

Skriv en kommentar!